70 302no Design Management

Forkunnskapskrav

Bestått grunnundervisning ved AHO eller tilsvarende relevant utdanning fra annen institusjon (bachelor)

Emneinnhold

Dette er en introduksjon til design management på et teoretisk og et praktisk plan.
Design management er et bredt fagområdet som omhandler mange forskjellige temaer some oppstår i grensesnittet mellom design og ledelse.
Kurset vil gi et kort historisk perspektiv på fagområdet for så å fokusere på og diskutere flere dimensjoner av faget – fra operasjonell til strategisk design ledelse.

Emnet gir innsikt i hvordan man bruker en designerly tilnærming for å løse andre utfordringer og i samarbeid med andre faggrupper (design tenkning). Emnet har fokus på design satt i et støre perspektiv i en kulturell og sammfunsperspektiv. Kommunikasjon rundt fagområdet er også viktig.

Kurset gir innsikt i følgende:

Operasjonell design management
Ledelse og styring av designprosesser og prosjekter (briefing, koordinering, tverrfaglige samhandling samt operasjonelle strategier).
Studentene lærer flere metoder.

Brand management 

Ledelse av prosesser for utvikling av nye merkevarer (produkt eller tjeneste) fra analyse og konseptutvikling til gjennomføring. Ledelse og vedlikehold av exsisterende merkevarerer.

Strategisk design management 

Bruk av designprosesser og design tenkning for innovasjon. Hvordan kan design bidra til at en organisasjon når sine strategiske mål og er bedre rustet til å møte fremtidens utfordringer?

Forventet læringsutbytte

Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal studenten ha forståelse for relasjoner mellom design- og management-faget i et kullturelt perspektiv.
De vil få trening i akademisk research og hvordan formidle denne informasjonen for et bredere publikum ved å skrive en artikkel ved kursets slutt og foreslå nye måter for hvordan teoretisk materiale kan bli presentert.

Studentene vil få teoretisk innsikt i fagområdet design management og hvordan det forholder seg til praktiske design tilfeller.

Ferdigheter
Ved gjennomført studium får studenten praktisk erfaring igjennom relevante oppgaver og tverrfglig samarbeide tildels i workshop.

Generell kompetanse
Studentene skal kunne kommunisere rundt faget, de skal lære å reflektere rundt og diskutere muntlig og skriftlig temaer some er relevante for design management.

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

En rekke forelesninger og workshops, delvis fra eksterne foredragsholdere, med et bredt spekter av erfaringer innenfor fagområdet.

Forelesningene blir etterfulgt av diskusjonsseminarer og workshops. Tverrfaglig samarbeide inngår i kurset.

En workshop og prosjekt med business og entreprenørskaps studenter vil gi designstudenten innsikt i forretnings og innovasjonskultur, metoder , prosesser og språk.
Studentene skal utarbeide en "Peer learning " presentasjon basert på forelesninger / workshop, lesestoff og egen forskning.

Deltakelse i klassen, på forelesninger og diskusjonsseminarer , det tverrfaglig workshop og veiledning er obligatorisk . (80 % deltagelse er nødvendig for å bestå ) .

Emneansvarlig

Instituttleder Rachel Troye

Vurderinger

Vurdering Inndeling Dato Varighet Karakterskala Andel Justerende muntlig
Annen vurderingsform, definer i kommentarfelt Bestått / ikke bestått
Kommentar:

Se arbeidsformer og læringsaktiviteter

Læremidler

Obligatorisk pensum
 
 
Borja de Mozota, B. (2003). Design management: using design to build brand value and corporate innovation. New York, NY: Allworth Press.
 
Cooper, Rachel  Junginger, Sabine, Lockwood, Thomas and more (2011) The Handbook of Design Management (utvalgte deler og artikler)
 
 
Diverse artikler i  kurskompendiet.
 
 
Anbefalt litteratur
 
Cooper, R., & Press, M. (1995). The design agenda: a guide to successful design management. Chichester: John Wiley and sons.
 
 
Neuemeier, Marty, (2009) The Designful Company: How to build a culture of nonstop innovation. California: New Riders.
 
Esslinger, Hartmut, (2009) A Fine Line: How design strategies are shaping the future of business. John Wiley and sons